Naar aanleiding van de grote risico’s en gevolgschade van diverse branden waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn geweest of zelfs de oorzaak van de brand zijn geweest, heeft het nationale bestuursorgaan van de brandweer een advies uitgebracht ten behoeve van de aanleg van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Vanuit de stimuleringsregelingen welke vanuit de Europese Unie en overheden van de diverse lidstaten opgelegd worden inzake oplaadpunten, wordt er te weinig gekeken naar risico’s in geval van calamiteiten. Voornamelijk de huidige accupakketten van voertuigen, veelal Lithium-Ion accu’s, vormen een groot probleem. Deze accu’s zijn met de huidige middelen onmogelijk te blussen. Indien een dergelijke accu ontbrandt, houdt de brand zichzelf in stand doordat de chemische reactie zuurstof opwekt. Zelfs onder water kan het dagen lang duren voordat een dergelijke accu of accupakket uitgebrand is.
Hiertoe adviseert de brandweer dan ook nadrukkelijk om goed na te denken op welke plek oplaadpunten voorzien worden, aangezien het laden een van de kritische momenten is gebleken als moment waarop accubrand kan ontstaan. Het advies luidt als volgt:
Een aantal jaar geleden heeft de Europese Commissie als doel gesteld dat de uitstoot van CO2 met 40% moet zijn verminderd in het jaar 2030. Op basis van dat doel zijn er plannen gemaakt om onder andere gebouwen en mobiliteit te verduurzamen. Gebouwen zijn namelijk verantwoordelijk voor 40% van het energieverbruik en 75% van de gebouwen is niet duurzaam.
Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving. Dit komt ten goede aan een bredere toepassing van elektrisch vervoer.
Deze verplichting wordt vastgelegd in het Bouwbesluit en er moet bij de ontwikkeling van bouwplannen al rekening mee worden gehouden. De verplichting geldt vanaf 10 maart 2020.
In het Bouwbesluit 2012 is voorgeschreven dat aanwezige elektrotechnische installaties blijvend moeten voldoen aan eisen zoals in NEN 1010 worden gesteld. Hierbij geldt dat volgens de Regeling Bouwbesluit alleen de onderdelen van toepassing zijn die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit. Medewerkers en derden, die met elektrische systemen omgaan, dienen op het juiste niveau geïnstrueerd te zijn over de gevaren en de wijze van werken met de aanwezige elektrische systemen.
Besluit bouwwerken leefomgeving
In het nieuwe Bbl gaan aanvullende eisen gesteld worden aan oplaadpunten voor elektrische voertuigen in inpandige/ondergronde parkeergarages en hebben betrekking op het vergroten van de brandveiligheid. Deze eisen gelden voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw, indien in dit laatste geval voorzien wordt in één of meerdere oplaadpunten. De aanvullende eisen zijn als volgt:
Woningbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020
Utiliteitsbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020
Utiliteitsbouw > 20 parkeervakken per 2025
Handhaving EPDB-III
Om te zorgen dat aan de eisen wordt voldaan welke gesteld worden in de 3 maatregelen van de EPBD-III (systeemeisen technische bouwsystemen, technische keuringen verwarmings- en aircosystemen en laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer) zal er door de overheid met ondersteuning van onafhankelijke partijen gehandhaafd worden. Ten aanzien van nieuwbouw worden de eisen getoetst middels de uitwerking van de aanvraag van de vergunning(en). Voor bestaande bouw wordt dit uiteraard anders ingevuld. In het kort wordt dat als volgt gedaan:
Het “Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen” stelt de volgende eisen aan publiek toegankelijke oplaadpunten:
Deze oplaadpunten voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuigconnectoren van het type 2. Dit is nodig voor de veiligheid en de interoperabiliteit.
De meetinrichting die bij deze oplaadpunten staat, moet op een zodanige manier zijn beveiligd dat het dataverkeer en de privacy van de gebruikers voldoende wordt beschermd.
Ook oplaadpunten die op grond van de EPBD III op privaat terrein worden gerealiseerd, kunnen publiek toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld een oplaadpunt op een parkeergelegenheid bij een winkel. In dat geval zijn deze vereisten dus ook van toepassing.
Rapportage
Periodiek, in principe maandelijks, wordt een managementrapportage
geleverd conform een door opdrachtgever op te stellen bijlage (bv format rapportage).
De managementrapportage bevat voor de betreffende periode en cumulatief een overzicht van:
Service, Onderhoud en Beheer
Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor instandhouding van de laadpalen met preventief en correctief beheer.
Voor de aanleg van de oplaadpunten gelden de volgende aandachtspunten:
Installatie, onderhoud en inspectie
Het installeren onderhouden en inspecteren van oplaadpunten is in alle gevallen maatwerk. Het advies is om hiervoor gebruik te maken van een erkend installateur. Deze is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en kan daarom goed inschatten wat de beste mogelijkheid is.
© Melford B.V. 2022