• ZAKBOEK
  • TRAINING W&R
  • CONTACT
  •  
Menu
  • ZAKBOEK
  • TRAINING W&R
  • CONTACT
  •  
INLOGGEN
  • OMGEVINGSVERGUNNINGEN
    • ACTIVITEITENBESLUIT & OMGEVINGSVERGUNNING MILIEU
    • OMGEVINGSVERGUNNING BOUWEN
    • OMGEVINGSVERGUNNING BRANDVEILIG GEBRUIK BOUWWERKEN
  • BRANDVEILIGHEID & BRANDVEILIGHEIDSINSTALLATIES
    • BRAND- & ROOKWERENDE SCHEIDINGEN
    • BRANDWERENDE BEKLEDINGEN
    • BRANDDEUREN
    • MOBIELE BLUSTOESTELLEN
    • ROOKBEHEERSINGSSYSTEEM
    • BLUSGASINSTALLATIE
    • BLUSWATERVOORZIENING
    • BRANDMELDINSTALLATIE
    • BRANDPOMPINSTALLATIE
    • BRANDSLANGHASPELS
    • DRAAGBARE BLUSMIDDELEN
    • DROGE BLUSLEIDINGEN
    • NOODDEUREN
    • NOODVERLICHTING (INCL. VLUCHTWEGINDICATOREN)
    • ONTRUIMINGSINSTALLATIE
    • SPRINKLERINSTALLATIE
  • COMFORT INSTALLATIES
    • BRANDSTOFTOEVOERSYSTEEM
    • KOELINSTALLATIE
    • NATTE KOELTORENS
    • STOOKINSTALLATIE
    • WARMTEPOMP
    • WARMTE KRACHT KOPPELING
  • ARBO & ARBEIDSMIDDELEN
    • AED
    • BEDRIJFSVERBANDSET BHV
    • DOCKUNITS
    • HEF- & HIJSWERKTUIGEN
    • MACHINEVEILIGHEID
    • MAGAZIJNSTELLINGEN
    • MOBIELE ARBEIDSMIDDELEN
    • RISICO-INVENTARISATIE ARBO
    • RISICO-INVENTARISATIE BHV
    • SPEEL- & SPORTTOESTELLEN
    • TRAPPEN & KLIMMATERIAAL
    • VOEDSELVEILIGHEID
  • VEILIGHEID, MILIEUTECHNISCHE & ALGEMENE INSTALLATIES
    • ACCULADERS & ACCULAADSTATIONS
    • AFZUIGINSTALLATIE KEUKEN
    • ATEX-RICHTLIJNEN
    • AUTOMATISCHE DEUREN
    • BEVEILIGINGSISNTALLATIE
    • BLIKSEMBEVEILIGING
    • BREEDPLAATVLOEREN & UITKRAGENDE BALKONS & GALERIJEN
    • CO/LPG-DETECTIE
    • DAKBEVEILIGING
    • DRUKAPPARATUUR
      • DRUKVATEN
    • ELEKTRISCHE ARBEIDSMIDDELEN
    • ELEKTRISCHE INSTALLATIES
    • GASFLESSEN
    • LEGIONELLA
    • NOODSTROOMAGGREGAAT
    • ONDERGRONDSE OPSLAGTANK
    • OPSLAG GEVAARLIJKE STOFFEN
    • SLIB/VETAFSCHEIDER
    • STATIONAIRE BOVENGRONDSE BRANDSTOFTANK
    • VLOEISTOFDICHTE & -KERENDE VLOEREN
  • DUURZAAMHEID & ENERGIEBESPARING
    • ENERGIELABEL
    • FOTOVOLTAÏSCHE (PV) SYSTEMEN
    • OPLAADPUNT ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
    • WARMTE/KOUDE OPSLAG (WKO)
  • TRANSPORT
    • BRANDWEERLIFTEN
    • GEVELINSTALLATIE
    • LIFTINSTALLATIE
    • PATIËNTENLIFT
    • ROLTRAPPEN
    • TRAPLIFT
  • WETTELIJKE BEWAARTERMIJN DOCUMENTATIE
    • VERPLICHTE BEWAARTERMIJN DOCUMENTATIE & ADVIES BEWIJSLAST COMPLIANCE
  • KWARTAAL UPDATES 2022
Menu
  • OMGEVINGSVERGUNNINGEN
    • ACTIVITEITENBESLUIT & OMGEVINGSVERGUNNING MILIEU
    • OMGEVINGSVERGUNNING BOUWEN
    • OMGEVINGSVERGUNNING BRANDVEILIG GEBRUIK BOUWWERKEN
  • BRANDVEILIGHEID & BRANDVEILIGHEIDSINSTALLATIES
    • BRAND- & ROOKWERENDE SCHEIDINGEN
    • BRANDWERENDE BEKLEDINGEN
    • BRANDDEUREN
    • MOBIELE BLUSTOESTELLEN
    • ROOKBEHEERSINGSSYSTEEM
    • BLUSGASINSTALLATIE
    • BLUSWATERVOORZIENING
    • BRANDMELDINSTALLATIE
    • BRANDPOMPINSTALLATIE
    • BRANDSLANGHASPELS
    • DRAAGBARE BLUSMIDDELEN
    • DROGE BLUSLEIDINGEN
    • NOODDEUREN
    • NOODVERLICHTING (INCL. VLUCHTWEGINDICATOREN)
    • ONTRUIMINGSINSTALLATIE
    • SPRINKLERINSTALLATIE
  • COMFORT INSTALLATIES
    • BRANDSTOFTOEVOERSYSTEEM
    • KOELINSTALLATIE
    • NATTE KOELTORENS
    • STOOKINSTALLATIE
    • WARMTEPOMP
    • WARMTE KRACHT KOPPELING
  • ARBO & ARBEIDSMIDDELEN
    • AED
    • BEDRIJFSVERBANDSET BHV
    • DOCKUNITS
    • HEF- & HIJSWERKTUIGEN
    • MACHINEVEILIGHEID
    • MAGAZIJNSTELLINGEN
    • MOBIELE ARBEIDSMIDDELEN
    • RISICO-INVENTARISATIE ARBO
    • RISICO-INVENTARISATIE BHV
    • SPEEL- & SPORTTOESTELLEN
    • TRAPPEN & KLIMMATERIAAL
    • VOEDSELVEILIGHEID
  • VEILIGHEID, MILIEUTECHNISCHE & ALGEMENE INSTALLATIES
    • ACCULADERS & ACCULAADSTATIONS
    • AFZUIGINSTALLATIE KEUKEN
    • ATEX-RICHTLIJNEN
    • AUTOMATISCHE DEUREN
    • BEVEILIGINGSISNTALLATIE
    • BLIKSEMBEVEILIGING
    • BREEDPLAATVLOEREN & UITKRAGENDE BALKONS & GALERIJEN
    • CO/LPG-DETECTIE
    • DAKBEVEILIGING
    • DRUKAPPARATUUR
      • DRUKVATEN
    • ELEKTRISCHE ARBEIDSMIDDELEN
    • ELEKTRISCHE INSTALLATIES
    • GASFLESSEN
    • LEGIONELLA
    • NOODSTROOMAGGREGAAT
    • ONDERGRONDSE OPSLAGTANK
    • OPSLAG GEVAARLIJKE STOFFEN
    • SLIB/VETAFSCHEIDER
    • STATIONAIRE BOVENGRONDSE BRANDSTOFTANK
    • VLOEISTOFDICHTE & -KERENDE VLOEREN
  • DUURZAAMHEID & ENERGIEBESPARING
    • ENERGIELABEL
    • FOTOVOLTAÏSCHE (PV) SYSTEMEN
    • OPLAADPUNT ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
    • WARMTE/KOUDE OPSLAG (WKO)
  • TRANSPORT
    • BRANDWEERLIFTEN
    • GEVELINSTALLATIE
    • LIFTINSTALLATIE
    • PATIËNTENLIFT
    • ROLTRAPPEN
    • TRAPLIFT
  • WETTELIJKE BEWAARTERMIJN DOCUMENTATIE
    • VERPLICHTE BEWAARTERMIJN DOCUMENTATIE & ADVIES BEWIJSLAST COMPLIANCE
  • KWARTAAL UPDATES 2022
Wet- & regelgeving
Toelichting
Algemeen
Voorschriften
Verplichtingen
Eisen oplaadpunten
Beheer & monitoring
Aandachtspunten oplaadpunten
Naleving voorschriften
Documenten
Wet- & regelgeving
  • Bouwbesluit 2012;
  • NEN 1010: Elektrische installaties voor laagspanning;
  • NEN 3140: Bedrijfsvoering van elektrische installaties – Laagspanning;
  • NEN-EN-IEC 62196-1: Contactstoppen, contactdozen, voertuigcontactstoppen en voertuigcontactdozen – Het via een leiding opladen van elektrische voertuigen – Deel 1: Algemene eisen;
  • NEN-EN-IEC 62196-2: Contactstoppen, contactdozen, voertuigcontactstoppen en voertuigcontactdozen – Het via een leiding opladen van elektrische voertuigen – Deel 2: Eisen aan afmetingen voor de aansluitbaarheid en uitwisselbaarheid voor met pennen en bussen uitgeruste aansluitmiddelen voor gebruik met wisselspanning;
  • NEN-EN-IEC 62196-3: Contactstoppen, contactdozen, voertuigcontactstoppen en voertuigcontactdozen – Het via een leiding opladen van elektrische voertuigen – Deel 3: Eisen aan afmetingen voor de aansluitbaarheid en uitwisselbaarheid voor met pennen en bussen uitgeruste aansluitmiddelen voor gebruik met wisselspanning en wisselstroom/gelijkstroomvoeding;
  • NEN-EN-IEC 61851: Laden via een geleidende verbinding van elektrische voertuigen – Deel 1: Algemene eisen;
  • Besluit bouwwerken leefomgeving (2022).
Toelichting

Naar aanleiding van de grote risico’s en gevolgschade van diverse branden waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn geweest of zelfs de oorzaak van de brand zijn geweest, heeft het nationale bestuursorgaan van de brandweer een advies uitgebracht ten behoeve van de aanleg van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Vanuit de stimuleringsregelingen welke vanuit de Europese Unie en overheden van de diverse lidstaten opgelegd worden inzake oplaadpunten, wordt er te weinig gekeken naar risico’s in geval van calamiteiten. Voornamelijk de huidige accupakketten van voertuigen, veelal Lithium-Ion accu’s, vormen een groot probleem. Deze accu’s zijn met de huidige middelen onmogelijk te blussen. Indien een dergelijke accu ontbrandt, houdt de brand zichzelf in stand doordat de chemische reactie zuurstof opwekt. Zelfs onder water kan het dagen lang duren voordat een dergelijke accu of accupakket uitgebrand is. 

Hiertoe adviseert de brandweer dan ook nadrukkelijk om goed na te denken op welke plek oplaadpunten voorzien worden, aangezien het laden een van de kritische momenten is gebleken als moment waarop accubrand kan ontstaan. Het advies luidt als volgt:

  • Zorg voor snel bereikbare parkeer- en laadplekken voor EV. Niet ondergronds of in een gesloten garage. Indien niet anders mogelijk dan zo dicht mogelijk bij een in- of uitgang;
  • Zorg voor snelle uitschakeling van de laadpalen;
  • Zorg voor snelle detectie en alarmering;
  • Zorg voor beperking van branduitbreiding;
  • Zorg voor deskundige aanleg, beheer en onderhoud;
  • Zorg voor voldoende dekking van de brandschadeverzekering.
Algemeen

Een aantal jaar geleden heeft de Europese Commissie als doel gesteld dat de uitstoot van CO2 met 40% moet zijn verminderd in het jaar 2030. Op basis van dat doel zijn er plannen gemaakt om onder andere gebouwen en mobiliteit te verduurzamen. Gebouwen zijn namelijk verantwoordelijk voor 40% van het energieverbruik en 75% van de gebouwen is niet duurzaam.

Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving. Dit komt ten goede aan een bredere toepassing van elektrisch vervoer.

Deze verplichting wordt vastgelegd in het Bouwbesluit en er moet bij de ontwikkeling van bouwplannen al rekening mee worden gehouden. De verplichting geldt vanaf 10 maart 2020.

Voorschriften

In het Bouwbesluit 2012 is voorgeschreven dat aanwezige elektrotechnische installaties blijvend moeten voldoen aan eisen zoals in NEN 1010 worden gesteld. Hierbij geldt dat volgens de Regeling Bouwbesluit alleen de onderdelen van toepassing zijn die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit. Medewerkers en derden, die met elektrische systemen omgaan, dienen op het juiste niveau geïnstrueerd te zijn over de gevaren en de wijze van werken met de aanwezige elektrische systemen. 

Besluit bouwwerken leefomgeving
In het nieuwe Bbl gaan aanvullende eisen gesteld worden aan oplaadpunten voor elektrische voertuigen in inpandige/ondergronde parkeergarages en hebben betrekking op het vergroten van de brandveiligheid. Deze eisen gelden voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw, indien in dit laatste geval voorzien wordt in één of meerdere oplaadpunten. De aanvullende eisen zijn als volgt:

  • Oplaadpunten dienen van type mode 3 of 4 te zijn. Dit type laadvoorziening heeft een veiligere laadcyclus en schakelwijze, waardoor de kans op ontstaan van brand in de laadcyclus verkleind wordt;
  • Er dient in de parkeergarage voorzien te worden in de mogelijkheid om door de Brandweer of andere bevoegde personen centraal en van buiten de parkeergarage, de oplaadpunten uit te kunnen schakelen;
  • Het aanvalsplan van de Brandweer wordt bepaald door de beschikbare informatie. Om dit te ondersteunen dient er bij de ingang van een parkeergarage informatie weergegeven te worden waarop snel te herleiden is welke voorzieningen aanwezig zijn, in welke vorm en omvang en de wijze waarop deze bij brand automatisch uitschakelen of hoe deze handmatig uitgeschakeld kunnen worden.
Verplichtingen

Woningbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020

  • Bij woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet voor elk parkeervak leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor de aanleg van laadpunten. Dit geldt voor nieuwe woongebouwen en voor bestaande woongebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.

Utiliteitsbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020

  • Bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal één oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid worden aangelegd. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor één op de vijf parkeervakken. Dit geldt voor nieuwe utiliteitsgebouwen en voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.

Utiliteitsbouw > 20 parkeervakken per 2025

  • Bij bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken op hetzelfde terrein moet vanaf 2025 minimaal één oplaadpunt zijn aangelegd. De gebouweigenaar kan, naar gelang de lokale behoefte en lokale markt, zelf bepalen hoeveel oplaadpunten hij in totaal realiseert.

Handhaving EPDB-III
Om te zorgen dat aan de eisen wordt voldaan welke gesteld worden in de 3 maatregelen van de EPBD-III (systeemeisen technische bouwsystemen, technische keuringen verwarmings- en aircosystemen en laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer) zal er door de overheid met ondersteuning van onafhankelijke partijen gehandhaafd worden. Ten aanzien van nieuwbouw worden de eisen getoetst middels de uitwerking van de aanvraag van de vergunning(en). Voor bestaande bouw wordt dit uiteraard anders ingevuld. In het kort wordt dat als volgt gedaan:

  • Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer:
    – Op basis van inventarisatie van de gebouwen waarbij laadinfrastructuur op basis van meer dan 20 parkeerplaatsen bij dit gebouw verplicht is, controleren of minimaal 1 laadpunt voor elektrisch vervoer aanwezig is en de overige verplichte voorbereidende voorzieningen in de grond gelegd zijn naar de parkeerplaats(en).
Eisen oplaadpunten

Het “Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen” stelt de volgende eisen aan publiek toegankelijke oplaadpunten:

Deze oplaadpunten voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuigconnectoren van het type 2. Dit is nodig voor de veiligheid en de interoperabiliteit.

De meetinrichting die bij deze oplaadpunten staat, moet op een zodanige manier zijn beveiligd dat het dataverkeer en de privacy van de gebruikers voldoende wordt beschermd.

Ook oplaadpunten die op grond van de EPBD III op privaat terrein worden gerealiseerd, kunnen publiek toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld een oplaadpunt op een parkeergelegenheid bij een winkel. In dat geval zijn deze vereisten dus ook van toepassing.

Beheer & monitoring

Rapportage
Periodiek, in principe maandelijks, wordt een managementrapportage
geleverd conform een door opdrachtgever op te stellen bijlage (bv format rapportage).
De managementrapportage bevat voor de betreffende periode en cumulatief een overzicht van:

  • Aantal geplaatste laadpalen;
  • Aantal ontvangen aanvragen;
  • Aanvragen in procedure;
  • Realisatietermijnen van de aanvragen;
  • Totaal aantal transacties;
  • Totaal aantal geladen kWh;
  • De uptime;
  • De storingen;
  • Duur van de storingen;
  • Een beschrijving en analyse van soort en type storingen;
  • Een plan of acties om het aantal storingen terug te dringen en/of de storingstijd te verkorten;
  • Aantal storingen boven de gestelde norm;
  • Terugkerende storingen.

Service, Onderhoud en Beheer
Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor instandhouding van de laadpalen met preventief en correctief beheer.

Aandachtspunten oplaadpunten

Voor de aanleg van de oplaadpunten gelden de volgende aandachtspunten:

  • Gebruik door derden
    In de praktijk wordt er vaak voor gekozen om de oplaadpunten op dezelfde manier geschikt te maken voor gebruik door derden (bijvoorbeeld bezoekers), als dat voor publiek toegankelijke oplaadpunten gebeurt. Dit geldt ook als een oplaadpunt niet op een terrein staat dat voor elk publiek toegankelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een parkeergelegenheid van een bedrijf dat alleen voor medewerkers en bezoekers toegankelijk is. Zo’n oplaadpunt kan op verschillende manieren geschikt gemaakt worden voor betaald gebruik door bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld met een slim metersysteem en een ad-hoc betaalmogelijkheid, of met authenticatiesoftware voor roaming;
  • Load balancing
    Ook wordt geadviseerd om de oplaadpunten geschikt te maken voor ‘smart charging’ en ‘load balancing’. Oplaadpunten met een ‘load balancing’-functionaliteit kunnen tegen relatief beperkte kosten voorkomen dat bij uitbreiding van het aantal oplaadpunten een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting nodig is;
  • Databeveiliging
    Naast een beveiligde meetinrichting is het belangrijk dat de oplaadpunten en de installaties beschikken over professionele waarborgen voor databeveiliging en cybersecurity. Hiermee kan inbraak of verstoring van het elektriciteitssysteem worden voorkomen.
Naleving voorschriften

Installatie, onderhoud en inspectie
Het installeren onderhouden en inspecteren van oplaadpunten is in alle gevallen maatwerk. Het advies is om hiervoor gebruik te maken van een erkend installateur. Deze is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en kan daarom goed inschatten wat de beste mogelijkheid is. 

Documenten
  • (Installatie)tekeningen;
  • (Oplever)inspectierapporten;
  • Technische documentatie;
  • Inspectierapport (bv. NEN 3140);
  • Controlerapport staat en werking laadpunt.
DASHBOARD
UITLOGGEN

Ambachtsweg 14
5683 CD Best

E info@melford.nl 
T
+31 (0)499-376345

Klantenservice

  • Over ons
  • Algemene voorwaarden
  • Betaalmethoden
  • Verzenden & retourneren
  • Openingstijden
  • Privacyverklaring
Menu
  • Over ons
  • Algemene voorwaarden
  • Betaalmethoden
  • Verzenden & retourneren
  • Openingstijden
  • Privacyverklaring

cATEGORIEËN

  • Zakboek
  • Training W&R
Menu
  • Zakboek
  • Training W&R

NIEUWSBRIEF

Blijf up-to-date van het laatste nieuws omtrent wet- & regelgeving voor bestaande gebouwen en installaties.

© Melford B.V. 2022